Via Vinci, internationale universiteit Breda

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

SAMENVATTING

In 2007 gaat in Breda “Via Vinci” van start: een splinternieuwe universiteit die de volledige naam draagt: “International University for Creative Leadership and Entrepreneurship”. Het is een mondiale universiteit, die ambitieuze opleidingen en onderzoek uitvoert op het brede terrein van leiderschap en ondernemerschap.

De twee grote verschillen met bestaande universiteiten: het initiatief ligt bij het bedrijfsleven, ¨¦n het is van af de start een internationale organisatie. Het initiatief daartoe stamt reeds uit het jaar 2000, bij de International Association of Science Parks, een wereldwijde samenwerkingsorganisatie tussen 133 universiteiten en 80.000 hooginnovatieve bedrijven, verspreid over 64 landen.

Vanuit de IASP is IMAGO Groep, bureau voor organisatie-ontwikkeling en professionele ontwikkeling, gevraagd deze universiteit vorm en inhoud te geven.

Breda wordt het centrum van deze mondiale universiteit, de stad waar de hoofdvestiging van IMAGO Groep te vinden is. Op vele plaatsen in de wereld zullen satelliet-vestigingen starten. Dit jaar al in Duitsland, Italië, Spanje en Suriname.

De trekker van IUCLE is de Nederlander Peter Peene , directeur-eigenaar van IMAGO Groep, bureau voor organisatieontwikkeling en professio nel e ontwikkeling in Breda (daar wordt tijdelijk het hoofdkantoor van IUCLE gevestigd). Peter Peene wordt zelf voorzitter van het College van Bestuur van Via Vinci. Hem is door de International Association of Science Parks (IASP) gevraagd om vorm en inhoud aan deze universiteit te geven.

In het voorjaar 2007 start “Via Vinci” met haar eerste activiteiten: BA-, MBA- en DBA-programma’s op het brede terrein van leiderschap en ondernemerschap, in Nederland, Duitsland, Spanje, Italië en Suriname. In de loop van 2007 en volgende jaren zullen – naast de opleidingen – meerdere onderzoeksprogramma’s worden ondergebracht bij Via Vinci en zullen in nog meer landen over de wereld opleidingsprogramma’s worden aangeboden.

Afstemming onderwijs en ondernemen

Om meerdere redenen is IUCLE een unieke universiteit. We noemen daarbij allereerst de relatie met de International Association of Science Parks. Deze IASP is een samenwerkingsverband van zo’n 600 hoog-innovatieve sciende- en technologiecentra en 133 universiteiten, verspreid over 64 landen in de wereld, waarop zo’n 80.000 bedrijven actief zijn met Research en Development.  Al vele jaren is op de wereldcongressen van de IASP de wens geuit dat de universiteiten dichter bij het bedrijfsleven zouden aansluiten in onderzoeks- en opleidingsprogramma’s. Nadat meerdere initiatieven in die richting op niets uitgelopen zijn, is al jaren geleden geconcludeerd dat er pas sprake kan zijn van een fundamentele verandering van het hoger onderwijs als het initiatief bij het bedrijfsleven wordt gelegd. Voor het bestuur van de IASP was het in 2000 duidelijk: zij wilden bewust nieuwe opleidingen op het gebied van ondernemerschap stimuleren.

Ook in Nederland hebben we meerdere opeenvolgende onderwijsministers horen zeggen dat deze kloof gedicht moet worden. In 2006 heeft minister Maria van der Hoeven gepleit voor meer particulier initiatief in het Hoger Onderwijs om op deze behoefte in te spelen. Belangrijke doelen daarbij zijn enerzijds studenten maximaal voorbereiden op de eisen van het bedrijfsleven, en tevens het stimuleren van ondernemerschap.

Board of Trustees

Grote namen uit onder meer de top-5 MBA’s in de wereld, vooraanstaande universiteiten en bedrijfsleven alsmede internationale management goeroes en bestseller auteurs zien we in de “Board of Trustees”, het adviesorgaan van IUCLE. Begin 2007 bestaat deze raad uit: professor George Kohlrieser (hoogleraar in “Leiderschap en organisatiegedrag” aan de prestigieuze IMD in Zwitserland), professor Francis Douglas Tuggle (hoogleraar in business management aan Chapman Universiteit in California), professor Marshall Goldsmith (nummer 1 coaching goeroe in de US, bestseller auteur en hoogleraar aan Marshall Goldsmith School of Business in California), professor Hubert Rampersad (bestseller auteur, president van TPS International in California en hoogleraar aan South Ural Sate University), professor Paul Bracken (hoogleraar aan Yale School of Management in de US), professor Simon Dolan (bestseller auteur en hoogleraar in HRM aan de ESADE in Barcelona), professor  Elias  Carayannis (hoogleraar aan de Global and Entrepreneurial Finance Research Institute van de universiteit van Washington), professor Roel Pieper (hoogleraar  Electronic Commerce aan de universiteit van Twente en former president van Tandem Computers in de US en vice president van Philips Electronics), Jeannette Lee White (winnares van de Amerikaanse “Entrepreneurial Excellence Award in the field of Innovative Business Strategies category” door de Working Woman magazine, en de “Entrepreneurial Award by the Dialogue on Diversity” en heeft nu talloze adviesfuncties in bedrijfsleven en overheden) en Luis Sanz (algemeen directeur van IASP).

De (h)erkenning van IMAGO Groep

IMAGO Groep heeft het verzoek gekregen om de ambitie van de IASP, zijnde het ontwikkelen van Hoger Onderwijs waarin prominent sprake is van ondernemerschap, concreet te realiseren. De keus viel op IMAGO Groep, omdat:

  • in de bureaufilosofie en werkwijze het pro-actief ondernemen werd herkend
  • er al meerdere jaren ervaring is met officieel erkende opleidingen in het Hoger Onderwijs
  • IMAGO Groep zelf een succesvolle private onderneming is waarin innovatie en kwaliteit belangrijke aspecten zijn.

Voor directie en management van IMAGO Groep was het duidelijk dat dit verzoek perfect past bij de eigen ambitie, namelijk de verdere uitbouw van erkende opleidingen en het doorgroeien van de afdeling onderzoek en advies. Maar niet in de eigen organisatie, dat zou teveel aandacht afleiden van de eigen kernactiviteiten. Dus ernaast, in een zusteronderneming met een eigen naam, werkwijze en werkgebied. Maar natuurlijk wel met behoud van de onderscheidende kwaliteitskenmerken, want die waren bij de start van de onderhandelingen immers van doorslaggevend belang.

Missie

Via Vinci heeft een helder en ambitieus mission statement:

De toonaangevende internationale universiteit voor leren, verbeteren en ontwikkelen van creatief leiderschap en duurzaam ondernemerschap.

Doelgroepen

Via Vinci richt zich op twee segmenten:

Bedrijven:
Bedrijven die onderzoek willen laten uitvoeren op een nieuw product, proces of markt, waarbij de maatstaf Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen geldt.

Professionals:
De executive opleidingsmarkt: leidinggevenden en beleidsmedewerkers met minimaal 2 jaar werkervaring en minimaal hbo-afgestudeerd, die hoger onderwijs willen volgen op het gebied van leiderschap en ondernemerschap.

Deze studenten en bedrijven zijn afkomstig uit de hele wereld.

Supermodern opleidingsconcept

Het opleidingsconcept van de nieuwe universiteit Via Vinci is niet besmet met de overblijfselen van het traditio nele frontale onderwijs, dat in de vorige eeuw bij gebrek aan alternatieve mogelijkheden normaal gevonden werd. Dat wil niet zeggen dat Via Vinci geen hoorcolleges zal verzorgen, maar in hoofdzaak zullen de opleidingen gekenmerkt worden door de onderwijskundige principes:

– Action learning: leerwerktrajecten met hoge mate van zelfverantwoordelijkheid en constructivisme in leertrajecten
–  Competence learning: uitgaan van het ontwikkelen van persoonlijke competenties naar een functiegericht competentieprofiel
–  Distance learning: gebruikmaken van de infrastructuur van e-learning deels kennisvergaring d.m.v. e-learning
– Blended learning, waarin het leren plaatsvindt in een combinatie van e-learning en contactonderwijs
– Embedded learning, waarbij opleiding en bedrijfsleven en andere arbeidsorganisaties nauw met elkaar verweven zijn in de opleiding

De hoofdvoertalen zullen Nederlands en Engels zijn. Daarnaast worden er momenteel ook trajecten in het Duits, Frans, Spaans, Italiaans en Chinees voorbereid.

Ambitie

De ambitie van Via Vinci in kwantitatief opzicht is:
In 2007 nemen 3000 professionals deel aan activiteiten van Via Vinci, in 6 Europese landen en 2 daarbuiten. Daarvan zijn er 500 ingeschreven als student. Via Vinci voert 4 innoverende onderzoeksprojecten uit in 2007.
In 2010 nemen 15.000 professionals deel aan activiteiten van Via Vinci, waar van 5000 studenten, in 15 Europese landen en 10 landen daarbuiten. Via Vinci voert in dat jaar 16 innoverende onderzoeksprojecten uit.

Faculteiten

Bij de start van Via Vinci in 2007 heeft de universiteit 5 faculteiten:
– Onderwijs
– Milieu
– Gezondheidszorg
– Innovatie
– Coaching

Daarin zitten drie meer traditioneel bekende namen voor de faculteiten, waarin we de sectoren van de samenleving terugzien waarin het gaat om de zorg voor People, Planet en Profit binnen de filosofie van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Belangrijke opmerking daarbij is dat binnen die faculteiten hoofdzakelijk aandacht is voor creatief leiderschap en ondernemerschap.

Daarnaast zijn er twee faculteiten ‘innovatie’ en ‘coaching’ die je als zodanig niet s nel zult tegenkomen in andere universiteiten. Deze specifieke aandacht accentueert het primaat van het ondernemen, want in deze faculteiten zullen diverse programma’s worden uitgevoerd waarin het gaat om versterking van het innovatief vermogen van organisaties en om het maximaal kunnen benutten van inzet, creativiteit en andere competenties van medewerkers.

Activiteitenaanbod

De universiteit zal in hoofdzaak 5 soorten activiteiten uitvoeren:
– Professional Courses: diverse functiegerichte trainingen, uiteraard ook op de gebieden creatief leiderschap en ondernemerschap.
–  Bachelor Courses: de post-HBO registeropleidingen van IMAGO Groep zijn hierin opgenomen (bij begin 2007 al meer dan 200 studenten); dit wordt uitgebreid met een breed scala aan opleidingen gericht op een BA-graad.
– Master Courses: Master- en MBA-opleidingen zullen worden aangeboden in deze opleidingen.
– Doctorate Courses: promoveren kan ook binnen Via Vinci; in eerste instantie zullen dit individuele DBA (Doctor in Business Administration) ¨Ccourses zijn; ook het behalen van de PhD (Philosophers Degree) zal mogelijk zijn.
– Research: innovatief onderzoek van allerlei aard, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek.
– Consultancy: de implementatiebegeleiding van professionals en binnen bedrijven, waarin o.a. de consultants van zusteronderneming IMAGO Groep actief zullen zijn.

Accreditatie

De kwaliteitspositionering van Via Vinci heeft een vliegende start door de volledige accreditatie van haar opleidingen door de IASP. Deze internationale erkenning is uniek en in feite universiteit-overstijgend.

Via Vinci kiest zo voor erkenning van de inhoud van haar programma¡¯s door de bedrijven en andere maatschappelijke organisaties die de afgestudeerden een top-positie geven binnen hun organisatie.

Daarnaast geven meerdere universiteiten die met Via Vinci samenwerken, een universitaire erkenning aan opleidingsprogramma’s doordat de studenten bij zo¡¯n universiteit naar keuze kunnen afstuderen.

Neem contact op
Carla Scheurink

Marketing en communicatie

c.scheurink@rewin.nl
06-28 35 27 21

Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant