Aviation Parc Woensdrecht

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

De regio West-Brabant maakt zich op voor een succesvolle start van Maintenance Valley in en rond de vliegbasis van het West-Brabantse Woensdrecht. Burgemeester Fränzel van Woensdrecht trekt er hard aan. In zijn voetspoor volgt het West-Brabants bedrijfsleven in de vorm van de Kamer van Koophandel, maar ook luchtvaart gespecialiseerde bedrijven zoals Fokker Services. Daarnaast laat ook het West-Brabants onderwijsveld zich niet onbetuigd!

Duidelijk is dat binnen de regio West-Brabant een communis opinio bestaat over het positioneren van deze regio binnen Maintenance Valley. Daarom wordt driftig gecoördineerd en eendrachtig afgestemd om deze boot, of beter dit vliegtuig niet te missen!

Maintenance is bijna een cliche, c.q. verzamelnaam geworden voor gevestigde begrippen als onderhoud, service en repair, maar in West-Brabant geldt het vooral als een cruciaal regionaal project dat met het perspectief van vele nieuwe, voornamelijk (hoogwaardige) arbeidsplaatsen een grote economische impact heeft. Maintenance Valley zal ongetwijfeld de positie van West-Brabant als het gaat over hoogwaardig onderhoud van bijvoorbeeld de luchtvaart, de procesindustrie en de petrochemie, substantieel zal versterken.

Maintenance Valley is de facto het antwoord op de globalisering van de economie, waarbij gaandeweg de productiefactor – lees de maakindustrie – zich (deels) verschuift vanuit West-Europa naar de lage loonlanden. Die bedreiging biedt tegelijkertijd een kans voor de West-Europese, lees West-Brabantse economie. Nederland heeft geen redenen om achterover te leunen. Nederland moet omschakelen van een industriële naar een kenniseconomie. Als gevolg van dat toekomstbeeld kan of moet nadrukkelijk de focus worden gericht op hoogwaardige productie. High-end productie, productinnovatie, research en devolpment zijn de sleutelwoorden, kortom die elementen oppakken die West-Europa en dus ook West-Brabant in staat stellen om haar huidige technologische voorsprong te behouden. Productontwikkeling en -innovatie zijn daarbij voor de hand liggende concepten. Maar ook hoogwaardig technisch onderhoud kan als belangrijke drager gelden.

Het onderhoud van de Joint Strike Fighter (JSF) voor de Europese landen  vormde eigenlijk de opmaat voor het Maintenance Valley concept. Het JSF-onderhoud op de vliegbasis Woensdrecht kan als katalysator dienen en kan uitgerold worden naar andere hoogwaardige  "maintenance"  in de luchtvaartindustrie, de procestechniek, de petro-chemie, scheepvaarttechniek en nieuwe investeringen in de bio based economy als recycling, energieopwekking en warmte terugwinning. Streven naar een hoogwaardig World Class Maintenance concept in West-Brabant, maar eigenlijk in heel Zuid-West-Nederland is daarbij de (hoge) ambitie die met Pieken in de Delta beoogd wordt.

Het Maintenance Valley concept Zuid-West-Nederland wordt op Kabinetsniveau, c.q. landelijke schaal gestimuleerd en gedragen. Bijvoorbeeld in de landelijke beleidsnota Pieken in de Delta – met als auteur het ministerie van Economische Zaken – wordt Zuid-West-Nederland nadrukkelijk en expliciet als speerpunt voor het Maintenance Valley concept genoemd. De economische uitdaging voor Zuid-West-Nederland is om te profiteren van de strategische ligging tussen de mainports Antwerpen en Rotterdam. Geïnspireerd door de nota Pieken in de Delta heeft de regio Zuid-West – onder leiding van de burgemeester van Breda, de heer Peter van de Velden , een programma samengesteld. Dit programma onderscheidt drie pieken, waarin Zuid-West-Nederland kan excelleren en zo een bijdrage kan leveren aan de regionale en nationale economie. Deze pieken zijn de procesindustrie, logistiek en toerisme. De inzet voor de procesindustrie is om Zuid-West-Nederland te positioneren als internationale hotspot op het gebied van maintenance en bio-energie. Pieken in de Delta genereert ook veel geld- en subsidiestromen. Recent is bekend gemaakt, dat een deel van de aardgasbaten beschikbaar worden gesteld voor de financiële ondersteuning van diverse projecten.

Op basis daarvan heeft de regio West-Brabant-Zeeland de handen in elkaar geslagen en wordt thans met dynamiek op diverse niveaus en vele disciplines (overheid, bedrijfsleven, onderwijs) koortsachtig geacteerd om de voorwaarden te scheppen dat Maintenance Valley Zuid-West bewaarheid wordt en tot een succes wordt verheven!

Die structuur en ambitie heeft inmiddels tot een belangrijk wapenfeit geleid en dat is de bereidheid van Fokker Aircraft Services – een 100% dochter van Stork – om haar nog beschikbare terreinen en gebouwen op de vliegbasis Woensdrecht beschikbaar te stellen aan bedrijven die toegevoegde waarde kunnen leveren aan het concept Maintenance Valley. Eerder heeft Fokker Services al aangekondigd om haar bedrijfslocatie aan de vliegbasis te gaan ontwikkelen naar een conversie- en modificatiecentrum voor de civiele en militaire markt, maar recent is dus ook de bereidheid uitgesproken om de activiteit verder op te schalen in de richting van een business park idee!

Daarbij wordt gedacht aan een business parc of liever een Aviation Parc, dat bedrijven huisvest die in overwegende mate gericht zijn op de luchtvaart! Significant feit is, dat dit Aviation Parc een vliegende start kan maken, omdat Fokker Aircraft Services beschikt over met name terreinen die onder vigeur van het geldende bestemmingsplan geen barrieres opwerpen voor dergelijke acties. Datzelfde geldt voor de milieuregels, waaronder uiteraard ook de akoestische ruimte of liever de geluidhinder mag worden gerekend!

Ir. John Stevens, binnen Fokker Services verantwoordelijk voor Aircraft Services, verwoordt het als volgt: "Voor het ministerie van Defensie is Woensdrecht de beoogde locatie voor het Europees onderhoudscentrum voor de JSF-motoren, componenten en logistiek. Dit is vertaald in de Nederlandse ambitie om het Regionaal Support Center (RSC) naar Woensdrecht te halen. Tegelijkertijd wil Fokker Services, passend binnen Maintenance Valley, de basis verbreden en nadrukkelijk ook andere onderdelen in het concept betrekken. De start- en landingsbaan in Woensdrecht kent voldoende capaciteit en niet te vergeten geluidsruimte voor groei. Bovendien leidt een concentratie van onderhoudsvluchten (vluchten zonder passagiers) op de locatie Woensdrecht op andere locaties tot meer ruimte voor passagiersvluchten. Kortom – aldus John Stevens -Woensdrecht heeft alle ingrediënten in zich om een vliegenstart met maintenance valley te maken!"

De directie van Fokker Services heeft daarom besloten om een business parc in de vorm van een Aviation Parc Woensdrecht te ontwikkelen. Daartoe zal op korte termijn door fokker Services met onder anderen de gemeente Woensdrecht en de regionale ontwikkelingsmij NV Rewin West-Brabant een business model worden uitgewerkt om dat (veelbelovende) Aviation Parc te realiseren.             

"Significant feit is – zo vervolgt  John Stevens – dat het Aviation Parc – om in luchtvaarttermen te blijven – een vliegende start kan maken. Want Fokker Aircraft beschikt over een terrein van maar liefst 220.000 m2 , waarvan een belangrijk deel onbebouwd is en – met inachtneming van het geldende bestemmingsplan – bebouwd mag worden! Dus geen oeverloze juridische procedures met onzekere uitkomsten, maar "morgen" starten!  Daarnaast zijn een aantal gebouwen niet in gebruik, zodat belangstellende investeerders een zeker assortiment kan worden geboden, d.w.z. grond kopen en zelf ontwikkelen of een bestaand gebouw kopen of leasen!"

De burgemeester van Woensdrecht – de heer Marcel Fränzel – en ambitieus strijder voor het Maintenance Valley Concept – is enthousiast over het recente besluit van de Fokker Services "Hij bevestigt, dat de geldende planologische en milieuvoorschriften het concept van Aviation Parc heel snel mogelijk maken. Inderdaad kan een vliegende start worden gemaakt. Ongetwijfeld een belangrijke stap, omdat het de positie van Maintenance Valley Woensdrecht slash West-Brabant aanzienlijk versterkt. Inmiddels – aldus de burgemeester – bestaat zekerheid over de aanleg van de Randweg, waardoor een welhaast perfecte ontsluiting vanaf de A-4 kan worden geboden, waarmee het concept zonder te chargeren aantrekkelijk wordt!"

Op zijn beurt is ook de heer Peter van der Velden – burgemeester van de gemeente Breda en de trekker van Pieken in de Delta, c.q. Maintenance Valley Zuid-West – vergenoegd met het besluit van Fokker Services om het Aviation Parc te ontwikkelen! (wij citeren): "Zonder te overdrijven een opsteker voor de regio. Peter van de Velden benadrukt, dat West-Europa en in het bijzonder de regio West-Brabant zich moet opmaken voor een volstrekt andere economische orde. Onder het geweld van de oprukkende economieën in Oost-Europa, China en India, zullen we moeten kiezen voor hoogwaardigheid met een vooraanstaand technisch milieu en op vele fronten moeten uitblinken om aldus onze welvaart en ons welzijn te behouden, c.q. de werkgelegenheid in de regio veilig te stellen. Maintenance Valley¡­¡­.. in het bijzonder een vliegende start van Aviation Parc Woensdrecht is een uitstekend signaal om Maintenance Valley beter op de kaart te zetten."

Breda,  september 2006.
NV Rewin West-Brabant.

Directie Fokker Services, John Stevens 06- 20 53 96 62.
Burgemeester gemeente Woensdrecht, Marcel Fränzel 0164-611111
Burgemeester gemeente Breda, Peter van der Velden 076-5293700
NV Rewin West-Brabant, Cees Nuijten 06-53 33 22 70

 

Neem contact op
Carla Scheurink

Marketing en communicatie

c.scheurink@rewin.nl
06-28 35 27 21

Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant