Opel naar Breda!

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

 

Nieuw Benelux-hoofdkantoor van Opel langs de A16 

De Raad van Bestuur van ’s werelds grootste autoproducent – General Motors – heeft onlangs besloten het nieuwe Benelux-hoofdkantoor van Opel in de West-Brabantse stad Breda te vestigen. Deze investering betekent dat ruim 200 Opel-medewerkers uit Nederland en Belgie de stad Breda als hun thuisbasis zullen kiezen.

Bij het kiezen van de locatie gooide de stad Breda hoge ogen vanwege de goede bereikbaarheid, het aantrekkelijke voorzieningenniveau, de gunstige arbeidsmarkt en een enthousiast stadsbestuur. Een stadsbestuur, dat op een adequate wijze heeft ingespeeld op de diverse uitgangspunten van dit autoconcern.

De nieuwe organisatie zal gevestigd worden langs de rijksweg A16, waar Opel Benelux het kantoorpand ‘Paris’ huurt op het kantorenpark ‘Westerhage’ dat aan deze snelweg is gelegen. Het pand biedt uitzicht op de imposante fly-overs in wording, de HSL, de shuttle en de zes rijstroken van de A16. Het is de bedoeling dat de hele organisatie in november van dit jaar naar het nieuwe pand verhuist. CB Richard Ellis uit Amsterdam – een gerenommeerd internationaal consultancy  en makelaarskantoor – heeft in opdracht van Opel Nederland het gehele samenvoegingsproces voorbereid en begeleid.

“Nederland Opel-land…” Deze gevleugelde uitspraak ontleent zijn naam aan het feit, dat Opel van oudsher in Nederland een zeer sterke positie heeft opgebouwd. Opel is al 33 jaar in successie het best verkopende automerk van Nederland. Befaamde modellen als de Opel Kaptain en de Opel Kadett en in hun voetsporen tredende moderne opvolgers als de Opel Astra en de  Opel Vectra droegen in belangrijke mate aan dat succes bij. De jarenlang sterk verkopende Opel Astra heeft later versterking gekregen van nieuwe, goed verkopende Opel modellen in verschillende marktsegmenten.

Met name de nieuwe Opel Corsa en de Opel Zafira wisten hun weg naar de klant steeds beter te vinden. Maar als bewijs dat het aanbod van Opel-modellen in de breedte is gegroeid, werd als klap op de vuurpijl de Opel Agila vorig jaar nummer 1 in het mini-segment. Als enige Europese aanbieder van een zogenaamde Mini-MPV heeft Opel het afgelopen jaar al haar kansen benut. Ook voor de toekomst zijn vooral nieuwe flexibele ruimteconcepten zoals de Opel Agila, de Opel Zafira en de volgend jaar nieuw te introduceren Opel Meriva en Vectra Signum sterke troeven van het Opel merk.

Het tijdperk van de automobielproductie begon bij Opel in 1899 met de legendarische ‘Lutzmann Patent Motor Car’. In dat jaar bedroeg de autoproductie van Opel zo’n 11 auto´s per jaar; 100 jaar later produceert het concern bijna twee miljoen Opels per jaar in maar liefst 23 productie- en assemblagecentra in West- en Centraal Europa. Opel, c.q. General Motors, staat inmiddels te boek als een van de grootste autoproducenten ter wereld.

In de automotive-industrie is echter al jaren een grote concurrentieslag aan de gang. In die strijd blijven alleen de sterke en grote spelers over. General Motors wil haar positie verder versterken en een structuur creëren die het mogelijk maakt om wereldwijd met scherpe en concurrerende prijzen te blijven handelen. Daarom heeft General Motors besloten om ook in Europa te besparen op overhead- en operationele kosten. In dit verband is een nieuw bezuinigingsplan gelanceerd, dat voorziet in kostenreductie en het wegsnijden van doublures en versnipperingen. De nieuwe Benelux-organisatie is hier een van de resultaten van.

Op dit moment heeft Opel nog aparte kantoren in Nederland en België. Het samenvoegen van de twee kantoren geeft allereerst kostenvoordelen, maar draagt ook bij tot een hogere efficiëntie en vooral tot het uitdragen van één cultuur en merkstrategie. De marketing- en verkoopstrategie beperkt zich dan ook niet langer tot de Nederlandse grens, maar wordt met de nieuwe Benelux-organisatie op grotere schaal aangepakt. Samenvoeging van het Belgische en Nederlandse kantoor maakt het mogelijk om tegen lagere kosten met een grotere slagkracht in de totale Beneluxmarkt te opereren.

Overigens behouden beide organisaties nog wel een kleine lokale marktorganisatie voor zaken die een sterke geografische binding met het land hebben, zoals bijvoorbeeld perscontacten of de verkoop buitendienst. De lokale Opel Nederland organisatie wordt echter tevens in het nieuwe Benelux-hoofdkantoor in Breda gevestigd.  

Schaalvergroting is voor West-Brabant en in het bijzonder de stad Breda geen onbekend fenomeen, want andere grote bedrijven zoals Esso (thans ExxonMobil) – de nummer een op de Fortune 500 lijst – maakte eerder diezelfde slag en voegde haar kantoren vanuit Den Haag en Brussel samen om zich vervolgens ook in Breda te vestigen. Vele andere grote bedrijven hebben dat voorbeeld gevolgd en thans wordt ook het Opelconcern aan die inmiddels prominente rij toegevoegd. Een proces dat in Brabant bekend staat als Beneluxeren…

Onnodig te zeggen, dat het stadsbestuur van Breda, zeer ingenomen is met dat heuglijke feit of zoals de wethouder Economische Zaken, drs. André Adank het uitdrukt: ”De komst van Opel naar Breda is in een woord fantastisch. Want als je het Benelux-hoofdkantoor van ‘s werelds grootste autoproducent in je stad mag huisvesten, dan zegt dat impliciet iets over de kwaliteiten van de stad. Opel – zonder dat ik wil chargeren – zet Breda met haar Beneluxhoofdkantoor binnen haar grenzen beter op de kaart. Een kans die zich maar enkele keren in een decennium voordoet en wij zijn daarom bijzonder verguld met het besluit van de Opel-directie. Verder mag niet worden vergeten,dat de impact van deze investeringsbeslissing niet gering is.”

Wethouder Adank steekt niet onder stoelen of banken dat het PR-effect van deze beslissing voor de stad Breda en niet te vergeten voor de regio West-Brabant belangrijk is. “Want het is duidelijk, dat ongetwijfeld ook andere nieuwe investeerders door het besluit van Opel geprikkeld en geïnspireerd worden om een vestiging in Breda te overwegen. Daarnaast genereert Opel uiteraard een belangrijk stuk werkgelegenheid met veel afgeleide effecten zoals het bezoek van dealers uit de Benelux. De inspanningen om Breda te profileren en te ontwikkelen als kantorenstad wordt daarmede bewaarheid. Dat is ook noodzakelijk, want wij signaleren al enige tijd, dat de industriële sector krimpt en dan is het vinden van alternatieven een economische must.”

De directie van Opel heeft besloten het kantoor ‘Paris’ op het kantorenpark ‘Westerhage’ te huren. Een ontwikkeling van Multiplan uit Den Bosch, een ontwikkelaar die reeds eerder op andere locaties in Breda aantrekkelijke kantoren heeft gerealiseerd. Westerhage geldt als een aantrekkelijk kantorenpark met uitzicht op de A16 en de toekomstige fly-overs, HSL- en shuttle-verbinding, kortom een plek waar veel andere vormen van mobiliteit zijn geconcentreerd.

Ruim tweehonderd Opel-medewerkers – thans gehuisvest in kantoren in Sliedrecht en Antwerpen – zullen per 1 november 2002 in dit kantoor gehuisvest worden om vanuit die locatie het dynamische Opel-merk te vermarkten in de Benelux. Algemeen directeur van Opel-Nederland, de heer drs. M.A. Bergmann, zegt positief verrast te zijn over de goede bereikbaarheid van de stad Breda.

“Weliswaar zijn er vanwege de opschaling van de A16 en de HSL-activiteiten wat tijdelijke vertragingen, maar op korte termijn zal de infrastructuur substantieel verbeteren. Naast de traditionele verbindingen over de snelweg, bestaat namelijk het perspectief van de shuttle-verbinding. Niet onbelangrijk, want hiermee kunnen de internationale luchthavens en HSL-stations bijna in een handomdraai worden aangedaan. Het getuigt van visie van de stad Breda om deze faciliteit voor de stad en de regio West-Brabant binnen te halen. Dit gegeven vormde tezamen met het goede arbeidsklimaat en de ligging in de Beneluxmarkt hèt doorslaggevende argument om voor de stad Breda te kiezen. Niet in de laatste plaats ook, omdat we een enthousiast gemeentebestuur troffen, dat bereid was om snel en daadkrachtig op onze huisvestingswensen in te spelen.”

Drs. Serge Wuts, consultant bij CB Richard Ellis uit Amsterdam die samen met mevrouw Maartje Taminiau verantwoordelijk is voor de voorbereiding van het samenvoegingsproces, voegt eraan toe dat “het selectietraject en de locatiekeus niet eenvoudig is gebleken, omdat zowel de Antwerpse regio als een deel van de Randstad als alternatieve vestigingslocaties in beeld kwamen. Met name de Antwerpse regio was een geducht concurrent, omdat General Motors in die stad met een productie- en assemblagecentrum een belangrijke thuisbasis heeft.”          

Verder heeft de regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant deze acquisitie begeleid. Dit uiteraard in samenwerking met andere partijen zoals de gemeente Breda, Multiplan, CB Richard Ellis en DTZ Zadelhoff. 


Nieuw Opel Benelux-kantoor in Breda

Breda, 27 juni 2002

 

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van dit persbericht, dan kunt u contact opnemen met REWIN West-Brabant, de heer C. Nuijten, telefoonnummer 076 – 564 67 80

Neem contact op
Carla Scheurink

Communicatiemanager

c.scheurink@rewin.nl
06-28 35 27 21