Playlogic Game Factory naar Breda

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

Playlogic International N.V. uit Amsterdam, publisher en distributeur van computer- en console games brengt haar 100% dochter Playlogic Game Factory  B.V. naar Breda. Een digitale fabriek of liever digitale studio die interactieve computer spelletjes, video games en aanverwante producten gaat maken voor de entertainment industrie. De hele keten van het product wordt daarbij opgepakt, te beginnen bij het bedenken van het concept tot de ontwikkeling, art & design, het schrijven van de computersoftware, en niet te vergeten de wereldwijde sales en distributie via de moedermaatschappij.

Playlogic Game Factory start met circa 30 werknemers en zal afhankelijk van het succes uitgroeien tot een bedrijfsactiviteit met 60 tot 80 werknemers. NV REWIN West-Brabant heeft deze acquisitie mogen begeleiden.Geef het volk brood en spelen….! Sinds mensenheugenis een gevleugelde uitspraak, want het zijn nog altijd de essentiële elementen van het menselijk bestaan. Onder invloed van de sterk oprukkende spelconsoles en het gebruik van personal computers is een moderne vorm van spelen ontstaan. Digitale spelletjes…. Wereldwijd zijn miljoenen consumenten inmiddels dagelijks actief met deze computerspelletjes. Niet alleen in de vorm van een tenniswedstrijdje of een fight- simulator, maar ook via sophisticated programma’s die een bijna realistisch beeld creëren dat tot in de perfectie wordt gepresenteerd. Ook uit de Amerikaanse onderzoeken blijkt hoe onstuimig die markt groeit. Computergebruikers spenderen ruim 38% van de tijd aan computerspelletjes, gevolgd door e-mail met 25%, terwijl het surfen op het internet en documentenopmaak respectievelijk met een magere 19 en 18 procent scoort. Uit demografische onderzoeken blijkt voorts dat console en pc games langzamerhand in alle lagen van de bevolking veld winnen. Het is niet langer meer het exclusieve domein van de jeugd of de baby-boom echo, maar ook volwassenen van 35 of ouder spenderen in toenemende mate tijd aan console en pc- games!
Datzelfde onderzoek geeft aan dat het pc- gebruik voor spelletjes in Amerika in een jaar tijd verdubbelde met ruim 145 miljoen gebruikers. Een aantal dat ruim driemaal hoger ligt dan het aantal bezoekers aan de top- vijf amusementsparken in dat land. Microsoft heeft deze markt ook ontdekt en heeft recent de X- box gelanceerd met een marketingbudget van bijna USD 1 miljard.
Deskundigen zijn het erover eens dat de interactieve entertainment industrie nog maar aan het begin staat van een van de meest significante groeifases in haar geschiedenis. Dit wordt alsmaar versterkt door de nieuwe generatie consoles zoals de X- box van Microsoft en Playstation van Sony of GameCube van Nintendo en niet te vergeten de volgende generatie van consoles!Zij prognosticeren, dat de entertainment industrie een van de weinig forse economische groeiers in de komende jaren zal zijn. Zij verwachten voor 2003 in deze industrie een wereldwijde omzet van ruim 40 miljard Euro. Kortom een gigamarkt dient zich aan en voor die markt moeten ook spelletjes of om in het jargon te blijven, pc- games worden bedacht, ontworpen, geschreven en ontwikkeld worden. Playlogic International N.V. uit Amsterdam duikt in die markt en start met een fabriek c.q. studio gericht op het bedenken, ontwikkelen en maken van p.c. en console games, (inclusief Art, Design & Development) in Breda. Daarvoor heeft de directie uit Europa een aantal top- designers, ontwikkelaars en softwareschrijvers aangetrokken die leiding gaan geven aan deze gamefabriek. Een moderne vorm ict- productie waar het complete product wordt ontwikkeld en gestuurd. De focus ligt daarbij op het creatief ontwerpen, ontwikkelen en realiseren van nieuwe originele titels met een uitstekende intuïtieve Gameplay. Daarbij zullen de medewerkers gebruik gaan maken van de nieuwste ict- technologieën waarmede een eerste investering is gemoeid van circa 8 miljoen Euro. Een heel bijzondere investering die om meerdere redenen een bijzonder impact heeft voor West- Brabant, c.q. Breda.  Wethouder André Adank verwoordt het als volgt: Wij zijn bijzonder ingenomen met de komst van Playlogic Game Factory. Een groei- diamantje, dat de positie van Breda als het gaat over versterking van kennis- gerelateerde bedrijven kan versterken. Het economische beleid van de gemeente Breda is in beginsel gericht op alle lagen van de arbeidsmarkt. Dus zowel onderkant als bovenkant, maar na de oprukkende dot.com business hebben we enkele jaren geleden besloten om ook te focussen op kantoor- en dienstverlening en daarbij de nieuwe ict- bedrijven als speerpunt te nemen. Vanuit de gedachte dat West- Brabant, c.q. Breda die nieuwe economische orde niet mag missen en moet voorkomen dat de hoger opgeleiden vanwege het ontbreken van voldoende gekwalificeerd werk naar elders moeten uitwijken! Evenwicht in de arbeidsmarkt is de issue waarbij we moeten voorkomen dat er een brain drain plaats vindt”, aldus de wethouder. Deze investering is uit ander hoofde interessant voor de regio. De faculteit van de academie voor Kunst en Vormgeving Sint-Joost van de Hogeschool Brabant en de faculteit van de Academie voor ICT & Management (AIM) in Breda bijvoorbeeld hebben met het perspectief van de digitale art ontwikkelingen samen een specifieke opleiding voor multi-media opgericht met de opzet om ook in dit arbeidsmarktsegment voldoende gekwalificeerd opgeleiden af te kunnen leveren. Het is onnodig te zeggen dat de bedrijfsactiviteit van Playlogic Game Factory bijna naadloos aansluit bij het niveau van de beide opleidingsinstituten die multi- mediatoepassingen ambiëren. Dit bedrijf vormt het schoolvoorbeeld van een onderneming die een nieuwe technologie in Nederland operationaliseert. Belangrijk, omdat deze categorie bedrijven onderdeel vormen van een dynamisch kennis- en ondernemingsklimaat. Want technostarters spelen een belangrijke rol bij het in de markt zetten van nieuwe wetenschappelijke kennis. Ook blijkt uit onderzoek dat de werkgelegenheidsgroei bij technostarters vier keer zo snel groeit als bij andere startende bedrijven. Managing Director Rogier Smit en hoofd Productie Ann Holvoet (overgekomen van Infogrames, Frankrijk), zeggen dat de keus voor Breda is ingegeven door een aantal factoren. “Naast de goede fysieke bereikbaarheid van Breda c.q. West- Brabant vormt ook een goede elektronische bereikbaarheid een belangrijk argument. De stad Breda heeft belangrijke stappen gezet om aansluiting te vinden bij het knooppunt van electronische infrastructuren. Breda is dicht bekabeld en kan bogen op een technisch betrouwbare infrastructuur met een zeer beperkte storingsgevoeligheid. Een element dat voor de overwegend digitale activiteiten van Playlogic Game Factory van vitaal belang is. Trouwens ook de West- Brabantse arbeidsmarkt is voor ons interessant. Die markt heeft voldoende kritische massa waarbij de aanwezigheid van instituten als Sint- Joost en de Academie voor ICT en Management uiteraard ook een toegevoegde waarde heeft. Daarnaast is het element van de fysieke bereikbaarheid niet onbelangrijk geweest bij de locatie keus. Breda ligt centraal in de Benelux, zodat een brede personeels invulling ook vanuit die optiek niet ongunstig is.”De directie van Playlogic Game Factory heeft een kantoor gehuurd op het kantorenpark langs de A-16 aan de Westhagelaan. Uitgangspunt is om in heel binnenkort operationeel te zijn en te starten met een bezetting van circa 30 medewerkers. Vanwege de voorziene groei naar 60 tot 80 werknemers is optie verkregen op het model dat tussentijds naar een groter kantoor binnen de stad Breda kan worden verhuisd zonder dat dit extra financiële verplichtingen schept.Breda, juni 2002.Regionale Ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN
Info: C.Nuijten NV Rewin West-Brabant  06-53 33 22 70.

Neem contact op
Carla Scheurink

Communicatiemanager

c.scheurink@rewin.nl
06-28 35 27 21