Van der Kroon Food Products, de vierde generatie

Dennis van der Kroon staat aan het hoofd van Van der Kroon Food Products, een familiebedrijf dat al sinds 1932 tafelzuren maakt. Totaal tien familieleden zijn aandeelhouder en er werken er verschillende in het bedrijf. “De familie heeft mij aangesteld om de koers te bepalen.”

“Wij maken ruim twintig soorten tafelzuur voor de Foodservice en retail. Dat doen we vooral in private labels. We hebben een breed assortiment en dat is onze kracht. Tweederde is voor de export, de rest voor de binnenlandse markt. Wij staan in bijna iedere koelkast in Nederland, alleen bijna niemand weet dat het bij ons vandaan komt.”

Doelstellingen
“In mijn eerste fase na mijn start hier in 2008 moest ik een professionaliseringsslag in de organisatie doorvoeren en besluiten of we wel of niet zouden verhuizen. Na de verhuizing in 2014 hebben we de afgelopen jaren onder andere een R&D-afdeling opgezet, onze magazijnruimte uitgebreid en 1.400 zonnepanelen geplaatst op het dak. De doelstellingen voor de komende periode zijn: de omzet stabiel houden en de kosten blijven beheersen. Het eerste is een uitdaging vanwege de Brexit; veertig procent van onze omzet komt daar vandaan. In onze markt zijn de marges laag, dus kosten beheersen is altijd belangrijk. We focussen daarom zwaar op het continu verbeteren van alle bedrijfsprocessen. De kwaliteit die we leveren, de arbeidsomstandigheden, onze milieu-impact minimaliseren, de organisatie zelf; alles moet telkens beter. Dat is waar we voor staan en wat ons zo ver heeft gebracht.”

Plezier staat onder druk
“Ik ben nu ruim tien jaar ondernemer en doe het met plezier, maar er zijn veel zaken van buitenaf die dat gevoel onder druk zetten. Neem de tientallen audits die onze klanten jaarlijks uit komen voeren. Die hebben allemaal hun specifieke eisen en willen het liefst vertellen hoe ik mijn bedrijf moet inrichten. En wat denk je van de regelgeving en alle instanties die zich met je bedrijf bemoeien? Iedere partij blijft in zijn eigen juridische kader zitten en het kennisniveau bij veel van die instanties houdt niet over. Het gaat veelal om het afvinken van lijstjes en niet om de inhoud. Onderling overleg is er niet en zich verplaatsen in de ondernemer gebeurt al helemaal niet. Dat kost veel kruim.”

Reststromen
“Met REWIN kijken we of onze reststromen elders bruikbaar zijn. REWIN heeft ons ook bijgestaan met de verhuizing. Eerst met de gesprekken in Dinteloord waar we eerst zaten, en later hier bij de gemeente Bergen op Zoom. Tien jaar geleden deed ik mee met het toenmalige Stratos-netwerk van REWIN waarin ondernemers met elkaar sparren. We komen met die groep trouwens nog steeds twee, drie keer per jaar bij elkaar.”

“We zijn gegroeid van zes naar twaalf miljoen euro omzet. Het managen van die groei vraagt veel aandacht. Ik ben er zeven dagen per week mee bezig en het is zaak om de juiste keuzes te maken. Als het niet in de doelstellingen past, doen we het niet. Het bedrijf bestaat nu 88 jaar en ik blijf het zeker nog 12 jaar doen. Het bedrijf groeit en bloeit en daar krijg ik wel een kick van. De vijfde generatie is onlangs begonnen met het doen van wat schoonmaak-, en onderhoudswerkzaamheden en doet zo nu en dan stage-opdrachten vanuit school. Zo zetten zij de eerste stappen binnen ons familiebedrijf, dus dat komt allemaal goed.”

---------------------------------------------

Dit artikel is een voorpublicatie uit de reeks "Roadtrip langs de MKB-parels van West-Brabant". 
Verschijningsdatum: juni 2020. 

Dennis van der Kroon is de vierde generatie van het familiebedrijf

Dennis van der Kroon, vierde generatie Van der Kroon Food Products.

.

.

"De vijfde generatie is onlangs begonnen."

Yvette Estourgie
Yvette Estourgie

Programmamanager Groei MKB


06 12 580 183
Mathijs van Campenhout
Mathijs van Campenhout

Business Developer Groei MKB en Financiering


06 51 997 675