Nudging: de consument een duwtje in de rug geven

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

Ongeveer 30 Brabantse ondernemers uit de foodsector woonden op 26 oktober de bijeenkomst Nudging bij in ZiN inspiratielab in Veghel. Ze kwamen om te leren over nudging, vraagstukken voor te leggen en te discussiëren over ontwikkelingen in agrofood.

Uitdagingen in agrofood: transitie naar gezonde producten
Steeds meer Nederlanders letten op gezonde voeding. Ze letten onder andere op de herkomst en de gezondheidswaarde van hun voeding. Tegelijkertijd willen veel foodproducenten graag gezondere producten op de markt brengen, maar lopen ze hierbij tegen een aantal uitdagingen aan. Zo moeten producten opnieuw worden gepositioneerd en geformuleerd, en tegelijkertijd staat de grote macht van retailers vaak nog in de weg. Om Brabantse producenten te faciliteren in de transitie naar gezondere producten organiseerden BOM, REWIN en Agrifood Capital in samenwerking met ZiN inspiratielab deze middag over Nudging en Smaak.

Een duwtje in de juiste richting
De bijeenkomst werd geopend met een ‘rondleiding door de zintuigen’  onder leiding van Elize Oosterling, Programmamanager ZiN. Onze zintuigen en ingesleten patronen hierin zorgen voor bepaalde keuzen in ons voedingspatroon. Door bij consumenten deze patronen los te weken,  kunnen zij ander gedrag gaan vertonen. Hoe je dat doet, werd met voorbeelden toegelicht.
Vervolgens kregen de aanwezige ondernemers de mogelijkheid om hun eigen vraagstuk in te brengen. Eva Groen-Reijman en Merije Rookhuizen van Wageningen Universiteit namen de deelnemers mee in de verrassende wereld van Nudging.  Nudging is een methode om met ‘een klein duwtje in de rug’ gewenst gedrag te bevorderen. Hoe kunnen we dit inzetten om consumenten te verleiden gezondere keuzes te maken? Na de pauze werden de deelnemers verwend door Verstegen met een miniproeverij rondom alternatieven voor suiker- en zout  in producten. De middag  werd afgesloten door Dr. Samefko Ludidi van T.A.S.T.E. Hij ging in op de rol van ‘smaak en lekker’ als motor van een gezonde voedselkeuze.

De deelnemers waren erg enthousiast over de geboden inspiratie en het netwerk. In de toekomst worden zij verder ondersteund door de organiserende partijen.

Tijdens de workshop is direct een pakkend beeldverslag gemaakt in de vorm van 4 tekeningen. Klik op de afbeelding hieronder voor een beeldvullende versie.

visual nudging

Wilt u meer weten over nudging? Of staat u zelf voor een uitdaging met uw bedrijf op het gebied van gezonde voeding? Wilt u aansluiten bij het netwerk? Marc-Paul van Halderen gaat graag met u om de tafel. 

Neem contact op
Carla Scheurink

Marketing en communicatie

c.scheurink@rewin.nl
06-28 35 27 21

Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant