West-Brabant profiteert van “Beneluxering”

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

SAMENVATTING

Toshiba vestigt Benelux hoofdkantoor in Breda

Concentratie van Benelux activiteiten

De computergigant Toshiba kiest er voor om haar Benelux activiteiten te concentreren in Breda. De divisie computersystemen vestigt hier een nieuw Benelux hoofdkantoor. Gekozen is voor het kantoorgebouw Puccini in het Westerhagepark, net achter de Eurotoren. Naar verwachting werken hier straks honderd mensen. De Toshiba-vestigingen in Brussel en Capella aan de IJssel worden gesloten, omdat alle Benelux-activiteiten zich zullen gaan concentreren in Breda. De regionale ontwikkelingsmaatschappij NV REWIN West-Brabant heeft Toshiba bijgestaan bij hun besluitvorming.  

In juli zal de Japanse producent van notebooks het nieuwe kantoorpand betrekken, waar men in eerste instantie 1.800 m?gaat huren. Bovendien heeft het bedrijf een optie genomen op de daarboven gelegen kantoorlaag, om zo een toekomstige groei mogelijk te maken. Breda heeft de concurrentieslag gewonnen van Dordrecht en Tilburg, die ook in de race waren voor de vestiging van dit prestigieuze bedrijf. “Breda heeft de voorkeur gekregen, omdat de stad goed bereikbaar is. Gelegen tussen de agglomeraties Brussel en de Randstad. Een voorziening als een HSL en shuttle brengt ons in korte tijd bij onze klanten. Verder kan onze staf vanuit de huidige woonplaats snel de nieuwe werkplek bezoeken” legt Dirk Thomaere, directeur van Toshiba Benelux uit.  

Voorbeelden van Beneluxering

Toshiba is daarmee het zoveelste bedrijf op rij dat er kiest voor concentratie van Benelux-activiteiten in West-Brabant. Bedrijven als Siematic, Spa, Esso, Stimorol, HL Display, Opel en Villeroy en Boch gingen Toshiba in het verleden al voor.  “Allemaal typische voorbeelden van Beneluxering” stelt acquisiteurCees Nuijten van REWIN, die deze term een aantal jaren geleden introduceerde. 

Uit: Taalpost, nieuwsbrief van Genootschap Onze Taal en Van Dale Lexicografie bv.


Woord van de week: Beneluxeerder

Een Beneluxeerder is een internationale onderneming die haar activiteiten in de Beneluxlanden op 1 plaats concentreert. Het woord stond op 23 juni 2003 voor het eerst in een krant. Het lijkt te zijn afgeleid van een werkwoord ‘beneluxeren”, zoals ‘claissificeerder”van “classificeren”stamt ?maar “Beneluxeren” bestaat niet. We kunnen wel vermoeden dat zo’n werkwoord virtueel aan de basis ligt van een zelfstandig naamwoord dat al w¨¦l langer kan worden aangetroffen in met name West-Brabantse media; “beneluxering”. Dat woord staat voor economische concentratie van multinationale ondernemingen binnen de EU. West-Brabant gooit hoge ogen in dit economisch proces, vandaar de herkomst van dit woord.

“Beneluxeerder” mag dan een verrassende afleiding zijn, het virtuele werkwoord “Beneluxeren”en het bijbehorende zelfstandig naamwoord “beneluxering”zijn dat in feite niet. Met het achtervoegsel ?quot;eren” kunnen namelijk op basis van tamelijk willekeurige zelfstandig naamwoorden (waaronder ook eigennamen als “Benelux” worden verstaan) werkwoorden worden gevormd die betekenen: de door het grondwoord (te weten “Benelux”) bedoelde eigenschap (doen) krijgen. “Beneluxeren” kan dan ook worden geparafraseerd als “van de Benelux worden”, en dat is precies wat beneluxerende ondernemingen willen.

 

“West-Brabant kan natuurlijk bogen op een uitstekende infrastructuur en relatief weinig files. Tel daarbij het gunstige fiscale klimaat van Nederland en de hoge arbeidsproductiviteit en het is duidelijk dat West-Brabant ?en bijvoorbeeld de gemeente Breda – zeer aantrekkelijk is voor bedrijven die zich richten op de Benelux-markt”. REWIN jaagt ook actief op deze bedrijven en attendeert hen op de voordelen. “Samenvoeging van diverse vestigingen in de Benelux biedt directe kostenvoordelen en hogere efficiency. Wij kunnen aantonen dat bedrijven door concentratie van hun activiteiten reële besparingen halen. Besparingen van 20 a 30 % op de totale arbeidskosten, huisvestingskosten en exploitatielasten zijn zeker realistisch. Als bedrijven geïnteresseerd zijn,  kunnen we ze ook precies voorrekenen wat Beneluxering voor hun eigen bedrijf concreet betekend. En zo bespaar je een hoop geld”  besluit Nuijten. “Bedrijven zijn hier, in de huidige economische omstandigheden, ook zeer gevoelig voor”.

 

Neem contact op
Carla Scheurink

Marketing en communicatie

c.scheurink@rewin.nl
06-28 35 27 21

Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant