Let op: het kan zijn dat deze pagina verouderde informatie bevat
De pagina staat in het archief

Samen werken aan minder suiker en zout in voedingsmiddelen

Suiker- en zoutvermindering zijn belangrijke en actuele thema’s in de voedingsindustrie. Niet alleen de overheid oefent druk uit op producenten om minder suiker en zout te gebruiken, ook consumenten zelf gaan bewuster om met voeding. Maar als je minder zout of suiker in je product stopt, vermindert de smaak. En vaak is het alternatief nog duurder ook. Als je concurrent dat niet doet, heb je als fabrikant dus een probleem. Bovendien, wat scheelt dat beetje zout (of suiker) in jouw product, als de consument er vervolgens saus of beleg overheen smeert?

Op welke manier kun je samenwerken om toch slim in te spelen op deze veranderende behoeften? En hoe kun je nieuwe businesskansen op deze thema’s creëren? Dat soort vragen kwamen aan de orde tijdens een workshop van REWIN en BOM over het verminderen van zout en suiker in voedingsmiddelen.

Complexe materie
Een twintigtal deelnemers uit het bedrijfsleven, het onderwijs en van de overheid kwamen hun kennis delen en inspiratie opdoen. De uitdaging is groot, zo bleek. ‘Het moet wel lekker blijven’, ‘de consument heeft het liefst natuurlijke vervangers’, en ook niet onbelangrijk: ‘de supermarkten willen niet méér betalen’, zijn opmerkingen die telkens terugkomen. Er is ook een technologische uitdaging. Suikervervanger stevia bijvoorbeeld, bestaat uit negen bestanddelen; vier zoete en vijf bittere. Die moet je goed kunnen extraheren. En wat doet stevia als het gaat om de houdbaarheid? Kortom, een complexe materie.

Drie vragen
Tijdens de workshop discussieerden de deelnemers aan de hand van drie vragen: wat kan jij bieden, wat is je grootste uitdaging en waar heb je hulp bij nodig? Het resulteerde in levendige discussies, waarbij vragen nog concreter werden en soms al oplossingsrichtingen werden gegeven. De hoofdlijnen aan het einde van de middag varieerden van het beïnvloeden van consumentengedrag en gezamenlijke productontwikkeling tot hoe je nieuwe producten effectief en goed kunt testen.

Ideeëngenerator
Deelnemer Diederik Eikelboom van Four Seasons Food: “Ik zocht inspiratie en dat is gelukt. Een bijeenkomst als deze is een ideeëngenerator en een netwerkmogelijkheid. Als hier een vervolgproject uit voortkomt, ben ik zeker aanwezig.” Ook Mylène Klerks van The Fusing Kitchen Company is positief: “Dit was de eerste keer voor mij en het was heel erg leuk. Wij zijn al heel lang bezig met het verlagen van zout in onze producten, maar we willen nog meer weten. Ik heb zeker interesse om hier een vervolg aan te geven.”

“Doel van deze workshop was behalve kennisdeling om vraag en aanbod rondom dit onderwerp bij elkaar te brengen”, zegt Marc-Paul van Halderen van REWIN. “We kijken samen met de BOM naar de mogelijkheden en verbanden en brengen partijen bij elkaar. Uiteindelijk willen we komen tot een innovatiecluster waarin partijen samen werken aan nieuwe oplossingen en zo samen nieuwe business creëren. Want businesskansen rondom dit thema zijn er zeker.”


Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met Marc-Paul van Halderen, Business Developer bij REWIN West-Brabant (zie contactgegevens hieronder)

2016-10-18_14.56.37rechtop.jpg

Afstemming tijdens de workshop op 18 oktober j.l. in Ulvenhart.




Marc-Paul van Halderen
Marc-Paul van Halderen

Programmamanager Agrofood/Biobased


06 30 987 667