mkb parel Schouten: liefde is de basis voor succes

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

Nieuw verhaal uit de mkb-parelreeks:Henk Schouten over Schouten Europe, vleesvervangers uit Giessen.

West-Brabant zit vol mooie mkb-bedrijven. Bedrijven die groeien door te innoveren. Wij zijn erg trots dat we de verhalen van 19 van hen hebben kunnen bundelen in de uitgave ‘Roadtrip langs mkb-parels van West-Brabant’. In deze reeks directeur Henk Schouten van Schouten Europe, vleesvervangers uit Giessen (gemeente Woudrichem)

.

In het pittoreske Giessen huist een wereldspeler op het gebied van vleesvervangers. Een fabriek is echter in geen velden of wegen te bekennen. Directeur-eigenaar Henk Schouten: “De productie besteden we volledig uit. Dat zorgt voor meer focus en flexibiliteit qua assortiment.”

Als je een eigen fabriek hebt, is het risico aanwezig dat je te veel bezig bent met de bezettingsgraad van je machines en alle bijbehorende zaken, legt Schouten uit. “We werken met zeven fabrieken, in Europa en daarbuiten. We beschermen onze knowhow door premixen voor het te maken product aan te leveren. Net als Coca-Cola eigenlijk. Daardoor is het niet onmogelijk, maar wel moeilijker om te kopiëren.” Een eigen kwaliteitsdienst houdt controle op de kwaliteit van de grondstoffen, het productieproces en het uiteindelijke product.

Proefkeuken
Schouten Europe ontwikkelt en produceert voor  tal van bekende (huis)merken en het eigen merk GoodBite. Ideeën voor nieuwe producten komen – letterlijk – uit de eigen proefkeuken. “We doen veel marktonderzoek en we ontwikkelen ook wel samen met onze klanten, zoals nu met onze buurman HAK, dat iets wilde doen met peulvruchten.”

Schouten Europe
Henk Schouten: “Belangrijk is om vol te houden, dan krijg je dingen voor elkaar. Doorzettingsvermogen is enorm belangrijk voor een bedrijf.”

.

Veevoeder
De kennis ontstond doordat Schouten opgroeide ‘in het veevoeder’, zoals hij zelf zegt. “Ik werkte in het bedrijf van mijn vader dat handelde in veevoeders. Begin jaren 90 drong bij mij het besef door dat het anders moest qua dierenwelzijn en milieubelasting. En op basis van mijn kennis van grondstoffen en eiwitten kon ik een visie ontwikkelen voor het maken van vleesvervangers op basis van natuurlijke eiwitten.”

Weekend New York
Schouten is zelf veel op pad om nieuwe markten aan te boren. “Pionieren en ondernemen”, zegt hij. Zijn drie zoons hebben de dagelijkse leiding. “We hebben een gigantisch goed team zitten van twintig mensen. We zijn nog niet zo lang geleden gestart in Amerika en ik had ze beloofd dat als dat zou lukken, we allemaal een lang weekend naar New York zouden gaan. Dat is dus al gebeurd.”

Liefde
Het betreden van buitenlandse markten gebeurt samen met agenten. “Het gaat erom dat je een netwerk opbouwt. En dan kan het snel gaan.” Daarnaast schakelt Schouten ook wel ambassades in voor marktonderzoek. Vorig jaar groeide het bedrijf flink. Er is wel meer concurrentie dan vroeger, maar de markt is groot genoeg, zegt Schouten. “De basis voor ons succes is liefde. Liefde voor je werk, je product, je mensen. Daarbij komt volhouden, durven dromen en ervoor gaan. En jezelf blijven en normaal doen.”

“In Australië hebben we recentelijk een proef gedraaid. We gaan nu voor het eerst samen met een partner een fabriek opstarten in India. Volledig uitbesteden lukt daar niet op dit moment. Als het in die twee landen lukt, lukt het overal.”

Schouten Europe is lid van GPA, de Green Protein Alliance dat de consumptie van plantaardige eiwitten bevordert. Het bedrijf werkt samen met landbouwhogeschool HAS aan het opzetten van een Centrum voor Educatie en Innovatie en een Praktijklokaal voor Plantaardige eiwitten. De bedoeling is om de boodschap van plantaardige eiwitten beter uit te dragen. Bijvoorbeeld door educatie op basisscholen. “En we geven gastcolleges op de HAS en stellen afstudeeropdrachten beschikbaar.” De volgende stap is om lokale boeren en een bank te betrekken. “De interesse is er.”

——————————————————————————————————————————————————-

Dit artikel komt uit de reeks ‘Roadtrip langs mkb-parels van West-Brabant’. U kunt het boekje hier downloaden. Deze ‘roadtrip’ vindt plaats in het kader van het Groei mkb-programma West-Brabant. Samen met accountmanagers economische zaken van de West-Brabantse gemeenten, bezoekt REWIN West-Brabantse mkb-ers waarbij we vragen naar de toekomstplannen en de eventuele knelpunten. Vervolgens kijken we samen waar we kunnen ondersteunen.

Voor meer informatie over de roadtrip of het Groei mkb-programma kunt u contact opnemen met Yvette Estourgie.

Neem contact op
Yvette Estourgie

Programmamanagement
Innovatief Mkb

y.estourgie@rewin.nl
06-12 58 01 83

Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant