Mkb-parel Bradford Engineering: high tech aerospace made in Roosendaal

West-Brabant zit vol mooie mkb-bedrijven. Bedrijven die groeien door te innoveren. Wij zijn erg trots dat we de verhalen van 19 van hen hebben kunnen bundelen in de uitgave 'Roadtrip langs mkb-parels van West-Brabant’. In deze reeks directeur Patrick van Put  van Bradford Engineering uit Roosendaal. 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bradford Engineering werkte mee aan de kerncentrale in Kalkar toen de overheid het project van de ene op de andere dag stopte en de corebusiness wegviel. Via het ministerie van Economische Zaken kwam de toenmalige directeur in contact met de European Space Agency (ESA). Nu is Bradford een toonaangevende wereldspeler die onderdelen levert voor het International Space Station (ISS) en allerlei satellieten.

In eerste instantie leverde Bradford ESA ondersteuning op het vlak van las- en assemblagewerkzaamheden voor een satellietmodel. In 1988 rondde ESA een studie af naar een glove box, een soort minilaboratorium om veilig allerlei onderzoek te kunnen doen in een gewichtsloze toestand. “De ESA zag er toen geen brood in, maar onze directeur wel”, vertelt huidig directeur Patrick van Put.

Satellietmarkt

Sinds 1988 zijn er ruim vijftien glove boxes geproduceerd. Het bouwen van een box duurt twee à drie jaar en is een miljoenenproject. Na de ramp met de space shuttle Colombia in 2003 nam het aantal missies af en daarmee ook het aantal orders. Het bedrijf verlegde de werkzaamheden naar het maken van componenten voor de satellietmarkt. “De eerste stappen daarvoor waren al in 1994 gezet, maar de time-to-market voor nieuwe producten is gemiddeld tien tot vijftien jaar.” Bradford is nu marktleider in Europa voor de meeste van deze componenten.

Bradford Engineering
Patrick van Put van Bradford Engineering

Omzet verdubbelen

In 2016 kwam Bradford in handen van AIAC, een Amerikaanse investeerder met een ‘passie voor space’. In 2017 werd een Zweeds bedrijf overgenomen dat niet-toxische aandrijfsystemen en brandstof voor ruimtevaartuigen maakt. “En omdat wij alles tussen brandstoftank en raketmotor maken, vullen we elkaar goed aan.” De overname is een relatief kleine investering, legt Van Put uit. “Een dergelijk bedrag hebben we anders nodig voor het ontwikkelen van een nieuw product, waarbij je moet afwachten of het lukt. Nu zijn we ineens ook wereldspeler in deze niche en verdubbelt onze omzet.”

 Ontwikkelbudget

Het werk is niet alleen technisch ingewikkeld. Dat geldt ook voor de politieke en financiële kant. “Aandacht vragen voor financiering staat continu op de agenda. En omdat Nederland relatief weinig geld steekt in ESA, is er voor Nederlandse bedrijven ook maar beperkt budget beschikbaar. Daarom is onze groeistrategie deels om bedrijven elders in Europa over te nemen, zodat we toegang krijgen tot meer ontwikkelbudget.”

 “De commerciële ruimtevaart komt nu op met missies naar de maan en Mars, met ISS dat overgaat naar een commerciële partij en een ware hausse aan nieuwe, goedkopere satellieten.” Het zal impact hebben op Bradford, voorziet van Put. “Nu doen we vooral maatwerk. De commerciële bedrijven kopen componenten van de plank. Laatst hebben we 864 sensoren gebouwd voor een aantal nieuwe satellieten. Een megaopdracht, maar de stuksprijzen zijn wel anders dan bij de ESA-opdrachten. Ook de belangstelling voor de glove box neemt weer toe. We werken aan een versie die ook defecte onderdelen kan vermalen waarna een 3D-printer in de box er weer een nieuw onderdeel van maakt.”

Patrick van Put van Bradford Engineering:
”Alles wat de ruimte ingaat, heeft een indirect economisch effect met een factor van 10 tot 100. Voor elke euro die Nederland in ESA stopt, komen er op zijn minst vijf terug.”

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit artikel komt uit de reeks 'Roadtrip langs mkb-parels van West-Brabant'. U kunt  het boekje hier downloaden. Deze 'roadtrip’ vindt plaats in het kader van het Groei mkb-programma West-Brabant. Samen met accountmanagers economische zaken van de West-Brabantse gemeenten, bezoekt REWIN West-Brabantse mkb-ers waarbij we vragen naar de toekomstplannen en de eventuele knelpunten. Vervolgens kijken we samen waar we kunnen ondersteunen.

Voor meer informatie over de roadtrip of het Groei mkb-programma kunt u contact opnemen met Yvette Estourgie.

Yvette Estourgie
Yvette Estourgie

Programmamanager Groei mkb


06 12580183
Mathijs van Campenhout
Mathijs van Campenhout

Business Developer Groei mkb en Financiering


06 51 997 675