Electrisch en semi-autonoom varend containerschip

Nedcargo International laat een nieuw, electrisch en semi-autonoom varend binnenvaartschip bouwen voor containertransport. Dit innovatieve en energiezuinige schip, de Gouwenaar 2,  is zo ontworpen dat er met extra containers (geen 42 maar 52 volle containers)  én lager vermogen (25% minder brandstofverbruik dan een standaardschip van deze afmetingen) gevaren kan worden. Ook besturing op afstand, sensoren die helpen om efficiënter te varen en het delen van gegevens om te zorgen voor een optimale doorstroming staan op de planning. Nedcargo overweegt ook een groenegolfsysteem, zodat het schip door kan varen bij sluizen of bruggen.  

Het casco van de Gouwenaar 2 is gebouwd in Servië en is inmiddels naar Nederland getransporteerd. Daar wordt het door de Concordia Group in het West-Brabantse Werkendam, aangesloten bij Werkendam Maritime Industries (WMI), verder afgebouwd. In WMI hebben ca. 30 bedrijven zich verenigd met als ambitie een maritiem topcluster te worden door een betere (internationale) profilering én een betere samenwerking en kennisdeling tussen ondernemers, overheid en onderwijs- en onderzoeksinstellingen. 
De Concordia Group heeft het schip keurig volgens planning opgeleverd. Het schip is vervolgens omgedoopt en heeft de naam Bonjovi gekregen .Het modernste schip van dit moment maakt deze week de eerste tochten en vervoert momenteel voor Heineken bier tussen Alphen aan de Rijn en de Rotterdamse haven. Zie ook "superzuinig schip vervoert bier voor Heineken".

Nedcargo stelt dat de Gouwenaar 2/ Bonjovi in 2020 emissieloos kan varen door inzet van batterij- en waterstoftechnologie. Tegen die tijd moet het schip ook grotendeels autonoom kunnen varen en afmeren. Een dergelijk schip is een belangrijke stap naar het concurrerend maken van de binnenvaart, en het veiliger, slimmer en zuiniger maken van de bedrijfstak.

Gouwenaar 2

bron: Logistiek Magazine nr 2-2017, i.c.m. AD 28-7-2017