Breda International Airport ideale basis voor nieuwe bedrijven

Dit is een nieuwsitem uit ons archief; afbeeldingen zijn weggelaten.

Southern Cross International en Orange Aircraft vestigden zich recent op Breda International Airport. De drijfveren van twee totaal verschilende luchtvaartondernemingen nader bekeken.

Southern Cross International en Orange Aircraft vestigden zich recent op Breda International Airport. Het zijn twee totaal verschillende luchtvaartondernemingen. En waar de een al nadrukkelijk een beroep deed op de hulp van REWIN West-Brabant, ziet de ander vooral mogelijkheden op termijn.

Breda International Airport

Southern Cross International bestaat al dertig jaar en ontstond min of meer uit de vliegdienst (afdeling die vliegtuigen verplaatste of testvluchten deed –red.) van Fokker. Southern Cross International had vliegveld Eindhoven als thuisbasis. Onlangs werd het bedrijf onderdeel van de Forum Groep dat al meerdere bedrijven huisvest op Breda International Airport. Directeur en mede-eigenaar Sjoerd Postma: “Eindhoven was prima, maar ook duur. Het was een logische keus om naar Breda International Airport te verhuizen en gebruik te maken van de faciliteiten van Forum.”

Ferry flying

Het bedrijf van Postma richt zich vooral op ‘ferry flying’ en ‘test flying’. Ferry flying is het verplaatsen van vliegtuigen voor leasemaatschappijen, luchtvaartmaatschappijen en vliegtuigfabrikanten, vaak over grote afstanden, omdat die vliegtuigen van eigenaar wisselen, omdat de lease eindigt of juist start, of omdat er onderhoud gepleegd moet worden. Postma: “In Australië vliegen bijvoorbeeld nog veel Fokker-toestellen en die vliegen wij nu voor de luchtvaartmaatschappijen naar een onderhoudsbedrijf in Bratislava.” Maar ook nieuwe vliegtuigen worden over de hele wereld afgeleverd. Daarnaast vliegt Southern Cross International ook voor vliegtuigfabrikanten en overheden. “Van de kleinste tot de allergrootste toestellen.”

Southern Cross verzorgt test & ferry flying

Testwerk

Test Flying vindt plaats als een toestel is aangepast, bijvoorbeeld door defensie of door Fokker Services Woensdrecht. Testvluchten uitvoeren, vraagt om aanvullende competenties van de vlieger. “Er is in Europa heel veel testwerk te doen. Zeker nu bepaalde faciliteiten hiervoor in Engeland dicht gaan, ligt er een kans voor Nederland. Er is hier heel veel kennis, bij het NLR, TU Delft, Fokker en bij oud-Fokker-mensen. Ik zou graag met hulp van REWIN die partijen en die kennis bij elkaar brengen in een Flight Test Competence Center op Aviolanda Woensdrecht.”

Airframes vervaardigen

Orange Aircraft vervaardigt airframes van hightech kunststof voor drones en sportvliegtuigen. Het ontwikkelde een unieke methode om de airframes uit één stuk te maken, dus zonder verlijming. Het bedrijf werd eind vorig jaar opgericht en besloot zich te vestigen in een hangar langs de A58. Directeur/eigenaar John van Gastel: “We wilden per se op een luchthaven. Het is inspirerend, alles ademt hier luchtvaart. En commercieel is het een meerwaarde.” Ook praktisch is het handig. “Opdrachtgevers vragen ons al om ook de systeemintegratie te doen. Dan moet je ook testvluchten kunnen doen.”

Volle orderportefeuille

De orderportefeuille zit al tot medio 2018 vol, zegt Van Gastel. “Er ligt nu een aanvraag voor 150 stuks frames, maar die moeten voor een bepaalde datum af. Dat wordt lastig.” Hij zoekt daarom op korte termijn zeker tien nieuwe medewerkers. “Mbo’ers; fijnmechanica, mechatronica, luchtvaarttechniek, dat soort jongens.”

Airframes ontwikkeling door Orange Aircraft

Onbekend in de regio

Van Gastel: “Ik heb al snel contact gezocht met REWIN. Ik ben onbekend in de regio, heb er geen netwerk. REWIN hielp ons onder meer met het vertalen van het interne bedrijfsplan naar een geschikt verhaal voor een crowdfunding scenario. Ook het contact met wat nu onze huisbankier is, ontstond via REWIN.” Van Gastel investeerde zelf in machines. Via crowdfunding werd nog eens een kwart miljoen ‘opgehaald’. “Binnen een uur was het bedrag bereikt. Maar op termijn hebben we een veelvoud nodig. REWIN wees ons op de BOM, als geschikt loket om hierover van gedachten te wisselen.”

De keuze voor Breda International Airport was gemaakt, alle contracten lagen klaar, maar de milieuvergunning was nog wel ‘een dingetje’.  “Milieucategorie 3 is hier toegestaan en als luchtvaartbedrijf zijn wij formeel categorie 4. Maar als je ons productieproces bekijkt, dan is dat gewoon 3. REWIN heeft ons proces laten analyseren door een externe partij. Dat was wel bepalend voor onze komst.”

Neem contact op
Tjeerd Janssens

Netwerkontwikkeling

t.janssens@rewin.nl
06-22  77 69 07

Aanmelden nieuwsbrief

Ik stem in met de privacy-voorwaarden en ontvang graag de

REWIN. Vol energie voor hardwerkend, ondernemend en innoverend West-Brabant